Tämä blogi on perustettu lähinnä henkilökohtaiseksi päiväkirjaksi rakkaan harrastuksen tiimoilta. Blogin otsikko kaipaa ehkä hieman selvennystä ;) Olen tosiaan harrastanut ratsastusta semmoiset 12 vuotta, josta tosin viimeiset kaksi vuotta melkoisen epäaktiivisesti opiskeluista johtuen. Ensimmäiset 5 vuotta kävin säännöllisillä ratsastustunneilla Rauhalahden ratsastuskoulussa Kuopiossa. Seuraavat 5 vuotta hoidin ja vuokrasin erinäisiä yksityishevosia. Tällöin rastastus oli aktiivisinta, kävin yleensä 2-3 kertaa viikossa tallilla ja usein myös valmennuksissa, vaikkei kilpaura kylläkään ollut missään vaiheessa tavoitteena. Olin myös pari vuotta viikonloput ja kesät töissä yksityisellä esteratsutallilla, jolloin sain huomata minkälainen ero on ratsastaa todella hyvällä hevosella tavalliseen hummaan verrattuna! Tämän pohjalta uskonkin hyvän hevosen paikkaavan huonommankin ratsastajan taitoja ;)

En ole oikein koskaan osannut luokitella itseäni ratsastuksen suhteen, olenko tätiratsastaja vai tavoitteellinen urheilija?? Tätiratsastajalla tarkoitan henkilöä, jolle riittää se, että hevonen menee sinne minne ratsastaja tahtoo ja ratsastajan haluamassa askellajissa (on se sitten kentällä tai maastossa). Toisin sanoen esimerkiksi hevosen kokoamisasteella ei ole merkitystä. Itselläni on ollut sekä että kausia. Välillä olen ollut vallan tyytyväinen, kunhan olen päässyt kerran viikossa maastoilemaan. Välillä taas on tullut ravattua valmennuksesta toiseen. Siitä olen varma, ettei kilpaileminen ole sinänsä se minun pääjuttuni. Pitkällä aikavälillä haluan kuitenkin edistyä taidoissani, vaikka edistyminen sitten tapahtuisikin hitaasti, pääasia, että sitä tapahtuu!

Myönnän suhtautuneeni varauksella ratsastuskouluihin. Siitä on niin pitkään kun olen viimeksi kiertänyt kenttää isossa ryhmässä... jotenkin ajattelin, että ratsastuskouluhevosten taso kun on mitä on ja tunnilla on se vajaa kymmenen ihmistä, niin en halua maksaa siitä lystistä yli 20€ kerralta. Siksipä vietinkin viimeiset pari vuotta vuokraten yksityisiä hevosia kerran pari viikossa. Tänä syksynä oppimisen halu oli kuitenkin niin suuri, että päätin sittenkin koittaa onneani ratsastuskoulun suhteen. Siinä mielessä siis tätiratsastusta - toistaiseksi ;)